BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 23, 2010

Agenda Yahudi Menakluk Dunia



Mengupas tentang perancangan sulit bangsa Yahudi dalam merealisasikan agenda menakluk dunia. Mereka bercita-cita menubuhkan sebuah kerajaan Yahudi yang memerintah seluruh pelusuk dunia. Penglibatan bangsa Yahudi turut dilihat dalam beberapa siri peristiwa besar yang terjadi pada hari ini.

Antara isu yang menarik adalah # Sejarah ringkas bangsa Yahudi # Era baharu bangsa Yahudi di Amerika Syarikat # Pengaruh Yahudi dalam White House # Peristiwa penting tentang penglibatan Yahudi dalam kekecohan dunia # Matlamat akhir bangsa Yahudi dalam menakluk dunia.

Turut dimuatkan 24 Protokol yang menjadi panduan dalam tindakan merangka penubuhan 'Kerajaan Yahudi Antarabangsa' yang memerintah bumi.

"Pasti kamu akan dapati, orang yang paling kuat penentangannya terhadap orang yang beriman adalah orang Yahudi dan orang yang menyekutukan Allah..." (surah al-Ma'idah: 82)

Kata Pengantar
Pendahuluan

BAHAGIAN 1

BAB 1 : SEJARAH RINGKAS BANGSA YAHUDI
Kronologi Peristiwa Berkaitan Yahudi

BAB 2 : AMERIKA SYARIKAT: SATU LEMBARAN BAHARU
Era Baharu Bangsa Yahudi
Sejarah sebagai Subjek Utama

BAB 3 : PENGARUH YAHUDI DI AMERIKA SYARIKAT
Politik dan Ekonomi
Pembunuhan John F. Kennedy
Pengaruh ke Atas Media
Yahudi Mencipta Kemelesetan

BAB 4 : KE ARAH MENCAPAI MATLAMAT AKHIR
Program dan Strategi Politik Yahudi
Strategi Yahudi
Perang Yom Kipur
Perang Teluk Pertama 1991
Perang Afghanistan dan Peristiwa 11 September
Reaksi Dunia

BAB 5 : REALITI MASA KINI
Keadaan Masyarakat
Langkah Mengatasi
Renungan Akhir

BAHAGIAN 2
BAB 6 : PROTOKOL YAHUDI 123
Protokol 1
Protokol 2
Protokol 3
Protokol 4
Protokol 5
Protokol 6
Protokol 7
Protokol 8
Protokol 9
Protokol 10
Protokol 11
Protokol 12
Protokol 13
Protokol 14
Protokol 15
Protokol 16
Protokol 17
Protokol 18
Protokol 19
Protokol 20
Protokol 21
Protokol 22
Protokol 23
Protokol 24

Kronologi Peristiwa Berkaitan Yahudi

Susur galur bangsa Yahudi dipercayai bermula pada tahun 1,000 sebelum Masihi. Keturunan Nabi Yakub melahirkan para nabi berikutnya dan berakhir dengan Nabi Isa. Nabi Muhammad pula berketurunan Nabi Ibrahim dan isterinya Hajar
serta puteranya Nabi Ismail yang mendiami Makkah bersama puak Jurhum. Mereka mula mendiami kawasan sekeliling punca air zam-zam dan seterusnya berkembang maju sehingga ke hari ini. Sejarah awal Bani Israel banyak tertulis dalam al- Quran khususnya sewaktu zaman Nabi Musa. Diceritakan tentang sifat kufur mereka pada Tuhan dan cinta mereka pada dunia. Mereka juga dikenali sebagai bangsa yang tidak tahan diuji, memungkiri janji dan terkenal sebagai bangsa yang membunuh para rasul.

Pada zaman awal sejarahnya, Bani Israel mendiami beberapa wilayah termasuk Mesir dan kemudiannya berpindah-randah sehingga mereka tinggal di Lembah Jerusalem atau Baitul Maqdis, Palestin. Mereka bermastautin di situ bersama para nabi. Di situ juga berlaku cubaan bunuh ke atas Nabi Isa yang didalangi oleh Yahudi. Rekod lain menyatakan, Jerusalem adalah tempat mastautin utama bangsa Yahudi, terletak di bawah kekuasaan Babylon. Antara pemerintah Babylon yang sering dikaitkan dengan Yahudi adalah Nebuchanezzar (604 – 561 B.C). Beliau marah apabila wakilnya ke Jerusalem dibunuh oleh orang Yahudi. Beliau mengambil keputusan menawan dan meruntuhkan Jerusalem. Manakala, ramai bangsa Yahudi yang tinggal di Jerusalem ditawan, dibunuh atau dibawa ke Babylon oleh raja itu. Antara yang menerima siksaan adalah Nabi Danial. Akibat tidak tertahan dengan siksaan yang diterima, Nabi Danial berdoa kepada Allah supaya memberi petunjuk kepada Nebuchanezzar. Lalu, Allah menukarnya menjadi haiwan berkepala serigala dan bertubuh lembu yang hidup liar dalam hutan selama 40 hari. Selepas itu, beliau bertaubat dan memerintah selama 7 tahun. Beliau berhasrat melantik Nabi Danial sebagai pengganti beliau, namun ditolak dengan baik. Direkodkan juga mengenai Nebuchanezzar adalah cucu kepada Raja Nimrud atau Namrud yang memerintahkan supaya Nabi Ibrahim dibakar akibat sikap angkuh dan benci beliau pada dakwah yang dibawa oleh Nabi Ibrahim.

Pada tahun 538 sebelum Masihi, Babylon mengalu-alukan tentera Parsi yang dipimpin oleh Cyrus. Cyrus membenarkan seramai 50,000 orang Yahudi yang tinggal dalam buangan di Babylon kembali ke Jerusalem. Mereka tidak melepaskan peluang ini dan kembali segera ke bandar itu. Para nabi yang diutuskan pada masa itu adalah Ayyub dan Zakaria seperti dinyatakan dalam Catholic Encyclopedia: History of the Jews. Pada zaman ini, tapak Wall of Jerusalem atau Dinding Ratapan (Wailing Wall) dibina. Selepas itu, Babylon ditakluki oleh Alexander The Great yang meninggal pada 323 sebelum Masihi. Beliau menundukkan Darius III. Penaklukan itu mendedahkan hubungan langsung antara Yahudi dan tamadun Greek.

Pada zaman Rom diperintah oleh Julius Ceasar, Herod dilantik sebagai wakil Julius. Herod membawa kecemerlangan kepada bangsa Yahudi sebelum ia dipimpin sendiri oleh Nabi Isa. Sehingga ke zaman pemerintahan Calligula (37-
44 A.D), orang Yahudi hidup dalam suasana aman damai. Namun, Calligula memerintahkan supaya orang Yahudi memberi imbuhan kepada kerajaan beliau. Arahan ini ditentang oleh orang Yahudi dan mereka berhadapan dengan bahaya perang. Tetapi, mereka bernasib baik kerana Calligula sendiri terbunuh sebelum perang bermula. Pembunuhan dan penyingkiran terus berlaku ke atas Yahudi di Babylon dan Jerusalem dari semasa ke semasa. Pada suatu peringkat, mereka terpaksa berpindah ke Semenanjung Tanah Arab sekitar tahun 140 Masihi bagi mengelakkan kekejaman pemerintahan Rom. Mereka mendiami Yaman dan kemudiannya menjadikan Madinah sebagai pangkalan mereka di Semenanjung Arab serta beberapa kawasan lembah di Makkah.

Pada zaman permulaan Islam, Nabi Muhammad mendapati bangsa Yahudi di Madinah sering mengkhianati beliau dan menghalang usaha dakwah Islam secara keseluruhannya. Lalu, beliau menghalau semua bangsa Yahudi dari Madinah
selepas pengkhianatan Yahudi menyokong kafir Quraisy yang berhajat menyerang Madinah dalam peristiwa Perang Khandak. Rasulullah memerintahkan kepada orang Yahudi membayar cukai perlindungan daripada hasil pertanian
penduduk Lembah Khaibar dan Lembah al-Qura. Khalifah Islam pertama iaitu Abu Bakar menggunakan pendekatan berlembut dengan orang Yahudi dengan hanya meneruskan dasar yang dilaksanakan oleh Rasulullah. Tetapi, Khalifah
Umar yang berjaya meluaskan jajahan Islam sehingga ke Iraq (Babylon), Parsi (Iran), Mesir dan Jerusalem mengenakan sekatan meluas kepada orang Yahudi. Walau bagaimanapun, sekatan itu tidak dilaksanakan sebaliknya Khalifah Umar memberi penghargaan dan beberapa kelonggaran kepada orang Yahudi di Babylon kerana membantu menakluki Parsi. Pada zaman Khalifah Ali, Yahudi mempunyai struktur masyarakat yang lebih tersusun. Mereka dibenarkan membuka sekolah pengajian kitab Talmud.

Di Eropah, nasib bangsa Yahudi jauh lebih buruk. Mereka terus terpinggir dan terhina walau di mana mereka berada. Di Sepanyol, kerajaan Kristian melarang sama sekali bangsa Yahudi daripada memiliki tanah dan rumah. Malah, tidak dibenarkan berdagang dan berjual-beli dengan penganut Kristian. Apabila komplot yang disokong Yahudi bagi menjatuhkan kerajaan Egica didedahkan, seluruh bangsa Yahudi di Sepanyol dijadikan hamba. Anak-anak mereka yang berusia tujuh tahun ke atas diberi pendidikan Kristian. Kemudian, Yahudi membantu tentera Islam menjatuhkan Raja Roderic pada Julai 711 Masihi. Kerajaan Islam pimpinan Abdul Rahman ad-Dakhili yang melarikan diri daripada kerajaan Abbasiyah berjaya mendirikan kerajaan Islam Andalusia. Sebagai ganjaran, orang Yahudi diberi kebebasan dan keamanan yang mereka impikan.

Di Perancis, mereka diberi lebih banyak kebebasan. Malah, mereka menikmati pelbagai keistimewaan di bawah pemerintahan Louis I (814-840 Masihi) apabila seorang doktor berbangsa Yahudi bernama Zedekiah dilantik sebagai penasihat sulit beliau.

Di Jerman, selepas terpaksa membayar cukai khas kepada Raja, akhirnya Henry II (1002-1024) menghalau Yahudi yang tidak mahu bertukar agama dari Mainz.

Bangsa Yahudi di Eropah melalui sejarah hitam mereka semasa Perang Salib (1096-1298 Masihi). Di seluruh Eropah, beratus ribu bangsa Yahudi dibunuh oleh tentera Salib khususnya selepas Jerusalem ditawan pada 15 Julai 1099. Selepas itu mereka melalui tempoh aman sehingga Perang Salib Kedua. Tentera Kristian di England melakukan pembunuhan beramai-ramai ke atas Yahudi sempena pertabalan Richard I pada September 1189. Pada tahun 1210, Yahudi di England sekali lagi menjadi mangsa kekejaman golongan bangsawan Inggeris di bawah pemerintahan Raja John Lackland dan harta kekayaan mereka dirampas oleh Exchequer. Kemudian, Yahudi di Toledo, Sepanyol dihapuskan pada tahun 1212.

Pada abad ke-14, perang saudara yang melanda Jerman semasa pemerintahan Louis IV mengakibatkan orang Yahudi di negara itu hidup penuh sengsara khususnya di kawasan Alsace sehingga Swabia. Pada tahun 1337, Yahudi di Bavaria berhadapan dengan penghapusan etnik yang berleluasa sehingga ke Bohemia, Moravia dan Austria walaupun cuba dihalang oleh Benedict XII. Di Sepanyol, Henry III menyerang bandar Castile dan Aragon sehingga ke pulau Majorca dan memaksa ramai bangsa Yahudi menganut Kristian.

Keadaan di Perancis, Itali, England, Jerman dan Sepanyol tidak banyak berubah sehingga mereka dihalau beramai-ramai keluar dari Sepanyol pada penghujung abad ke-15. Mereka diusir keluar dari Itali pada tahun 1541, Naples, tahun 1550, Genoa, tahun 1569 dan semua bandar kecuali Rom dan Ancona, tahun 1597. Mereka menetap di wilayah jajahan kerajaan Uthmaniah. Mereka menikmati hidup yang aman daripada layanan diberi khususnya semasa pemerintahan
Sultan Salim II, pada tahun 1556 hingga 1574 dan sultan berikutnya iaitu Sultan Amurath III, Sultan Muhammad III dan Sultan Ahmad I. Pada tahun 1580, orang Yahudi tiba di Amsterdam dan memberi sumbangan besar pada kekayaan
dan kemakmuran negara itu. Mereka juga mula diiktiraf sebagai warga England sesudah dibuang negeri sejak 1290. Di Poland, pemerintah Ukraine yang dikenali sebagai Cossack menakluki Poland dan melakukan pembersihan etnik ke atas bangsa Yahudi pada tahun 1648. Dalam tempoh 10 tahun, dianggarkan seramai 200,000 orang Yahudi dibunuh dan mereka hidup dalam keadaan yang daif di negara itu.

Penglibatan di benua Amerika bermula apabila mereka membantu Belanda menakluk Brazil pada tahun 1624. Selepas penaklukan Belanda berakhir pada tahun 1650, mereka bertebaran di merata tempat di benua itu seperti Guadalope, Martinique dan Cayenne dan ada juga pulang ke Belanda atau mendiami New Amsterdam yang dikenali sebagai New York pada hari ini. Ini adalah generasi perintis yang mendiami New York sehingga kini. Pada abad ke-18, permusuhan terhadap orang Yahudi mula berkurangan atas beberapa faktor. Antaranya pengaruh meluas yang dimiliki oleh Moses Mendelssohn (1726-1786). Begitu juga faktor pembelaan berkesan oleh penulis beragama Kristian bernama Dohm melalui karya beliau bertajuk Upon the Amelioration of the Condition of the Jews. Beliau menyarankan supaya kelonggaran tekanan dan penyisihan ke atas orang Yahudi seperti yang dilaksanakan oleh Raja Austria, Joseph II diterima
pada tahun 1781. Begitu juga di Perancis dan Prussia di mana Louis XVI dan William menghapuskan cukai kepala ke atas orang Yahudi.

Revolusi Perancis pada tahun 1789 membuka peluang kepada bangsa Yahudi bertapak kukuh di negara itu. Pada tahun 1790, Majlis Parlimen Kebangsaan memberi kewarganegaraan kepada bangsa Yahudi diikuti oleh hak sivil pada tahun
1791. Semasa Napoleon berkuasa, orang Yahudi mula mengukuhkan kedudukan mereka di England. Mereka mula mengumpul kekayaan yang tidak terhad bermula dari era ini. Hanya pada tahun 1858, dengan kuasa wang mereka berjaya menyelinap masuk ke Parlimen dan menghapuskan petikan pada fasal dalam perlembagaan negara tentang ‘… hanya penganut Kristian sahaja dibenar memegang jawatan.’ Selepas itu, bukan sahaja di England,malah di kebanyakan negara Eropah sekatan dan penyisihan terhapus sama sekali bermula dari tahun 1870. Kedamaian ini membuka peluang sekali lagi kepada mereka kembali ke Palestin. Bilangan mereka bertambah kepada 78,000 orang pada penghujung
abad ke-19 walaupun berhadapan dengan sekatan dan larangan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Uthmaniah.

Theodore Herzl menggariskan Protokol Yahudi dalam satu Persidangan Yahudi Antarabangsa di Basel, Swizerland pada tahun 1896. Empayar British menggalakkan penghijrahan orang Yahudi ke Palestin dari tahun 1917 - 1948 berdasarkan kepada Perjanjian Balfour 1917. Mereka dipengaruhi oleh Zionis yang melobi bagi mendapatkan penempatan tetap di negara itu bagi melaksanakan cita-cita menubuhkan negara sendiri sesudah mereka tidak diterima di negara-negara lain. Perpindahan besar-besaran orang Yahudi ke Palestin terus berlaku apabila Nazi berkuasa di Jerman semasa dan selepas Perang Dunia Kedua. Penghijrahan orang Yahudi dari seluruh dunia masih lagi berlaku sehingga kini.


Sabarudin Hussein
RM 17.00 / RM 19.00 (Sabah & Sarawak),

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...