BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, March 6, 2010

Mekar Sakura Di Mimbar Cinta


Buku ini adalah antalogi cerpen yang berlatarbelakangkan negara Matahari Terbit. Peluang melanjutkan pelajaran di negara yang terkenal dengan bunga sakura ini mengukir 1001 kenangan dan pengalaman buat pelajar Malaysia ini. Pelbagai konflik dan pertembungan antara dua budaya berlaku sepanjang kehidupannya di negara Jepun.

1) Air Mata Seorang Gigolo 2) Cinta Maisarah Sufiah 3) Gugurnya Sakura Putih 4) Jalur-jalur Pelangi 5) Kembara Kenangan di Sakura, Kembara Tangisan di al-Quds 6) Mamaku Seorang Jepun 7) Mekar Sakura Di Mimbar Cinta 8) Mencari Pembuka Kota 9) Pada Awan Langit Chiba 10) Sakura, Antara Dua April 11) Segeralah Merdeka 12) Sungai Sakura Mengalir Damai 13) Wardah Ain Salsabila

Buku ini adalah antalogi cerpen yang berlatarbelakangkan negara Matahari Terbit. Peluang melanjutkan pelajaran di negara yang terkenal dengan bunga sakura ini mengukir 1001 kenangan dan pengalaman buat pelajar Malaysia ini. Pelbagai konflik dan pertembungan antara dua budaya berlaku sepanjang kehidupannya di negara Jepun.

"Nur Hana Kimura?" Hati berbicara sendiri. Sudah lama gadis ini tidak mengutusi aku surat, menjadi aku terlalu rindu. Mungkin kesibukan membataskannya, sama seperti aku yang mengharung hari-hari yang sibuk. Solat sudah menjadi sulam; kenangan dan penghambaan.

"Aku tidak suka pada Islam! Islam ganas! Islam terror! Islam jahat! Berambus engkau dari sini, aku tidak suka dengan orang Islam. Kelak nanti, aku pula menjadi mangsa keganasan engkau, berambus engkau!"

Aku diam membungkam. Sepatah pun tidak bersuara, membiarkan gadis itu menang dalam emosi agama. Sedang nasihat mama pantas bergema di cuping selalu menyebut, anak rantau ibarat resmi padi, hidup menunduk dan berbakti. Aku cuma membalas dengan sebuah senyuman!

—Gugurnya Sakura Putih—

"Saya mencari pembuka! Saya mencari penakluk! Saya mencari al-Fatih!" Saya terus menjerit, meluntang-lantung meredah lautan manusia yang duduk tercatuk-catuk di sana sini. Sesekali manusia yang melaut itu menoleh-noleh pada saya. Memandang sinis. Membeliakkan anak mata. Menjuih hujung bibir. Saya tidak kisah — saya mencari seorang pemuda pembuka kota!

KLCC, mercu tanda berkembar negara ini umpama sepasang batu nisan yang berbicara. Kesantunan sudah nazak, kemanusiaan menanti saat untuk ditalkin! KLCC, tubuh berkembar yang pernah mengungguli menara tertinggi dunia ini sedang bercahaya dengan hiasan-hiasan neon, sedang khalayaknya ramai-ramai berlumus dengan onar dan mukah.

"Apakah kalian kenal akan al-Fatih, anakandanya Sultan Murad?"

—Mencari Seorang Pembuka Kota—


Ilham Hamdani
PTS Millennia Sdn Bhd
RM 15.50 / RM 18.50 (Sabah & Sarawak),
983-3603-82-3;
978-983-3603-82-4;
9789833603824
Tarikh Terbit: 3 August 2007 ;
Jumlah Muka Surat : 190 halaman

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...